Thursday, April 19, 2012

~~ BAHASA INGGERIS itu BAHASA PENJAJAH!!!

Aku.. Melayu?
Aku.. Siam?
Aku.. Banjar?
Aku.. Anak Malaysia?

Bahasaku.. Melayu?
Bahasaku.. Siam?
Bahasaku.. Inggeris????
Bahasaku.. Banjar??


Apa Salahnya?
Aku mahu menguasai keempat-empat bahasa tersebut.. Maka bersalahkan aku?

Apa yang tidak kena bila aku mendidik anak bangsa aku menguasai bahasa penjajah? Anak bangsaku perlukan ilmu untuk memacu generasi esok.. Anak bangsaku akan menjulang dunia menerobos kehebatan Bangsa Penjajah itu..
Usah dibandingkan kita dengan Si Mata Sepet Di Timur Sana.. Mereka punya acuan mereka.. Benar!! Mereka hebat dan gah tanpa perlu berbahas si kulit putih, namun harus diingat, mereka bukan tidak berilmu untuk berbahasa penjajah, cuma mereka menolak penggunaan bahasa tersebut. Andai ditanya, pucuk pimpinan si mata sepet tetap boleh berbahsa penjajah.

Berbahasa penjajah bukan bermakna kita dijajah..
Berbahasa penjajah bukan bermakna kita hilang identiti bangsa..
Berbahasa penjajah bukan bermakna kita lupa akan sejarah..

Lihatlah.. Aku masih berpakaian tradisinal Melayu saat berkongsi ilmu tentang bahasa penjajah...
Lihatlah.. Aku masih hebat berbahasa Melayu menulis dan berbicara

Aku tetap jua aku walau BAHASA INGGERIS itu BAHASA PENJAJAH..

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Semenyih/ Pasir Gudang, Selangor/ Johor Bahru, Malaysia